Boehringer Ingelheim: Een nieuwe wereldleider in diergezondheid

De divisie Animal Health kijkt na een positief 2016 vooruit naar sterke groei op de lange termijn en een leidende positie in de sector na de strategische overname van Merial.

Alkmaar, 6 april - Drie maanden na de overname van het toonaangevende bedrijf in diergezondheid Merial, maakt Boehringer Ingelheim zijn ambitie bekend de nieuwe wereldleider op het gebied van diergezondheid te willen worden. Op de jaarlijkse persconferentie vandaag besprak de directie van Boehringer Ingelheim het belang van zijn Animal Health divisie en de kansen op langetermijngroei.

2016 was een positief jaar voor de diergezondheidsafdeling. De netto-omzet steeg met 8,5 procent naar 1,46 miljard euro (na valutacorrectie). Op 1 januari 2017 voltooide Boehringer Ingelheim de acquisitie van Merial. De combinatie van deze twee toonaangevende en sterk complementaire bedrijven laat zien dat de onderneming diergezondheid ziet als strategische prioriteit voor de ontwikkeling op de lange termijn.

“De overname van Merial geeft ons onmiddellijk een sterkere concurrentiepositie in een groeiende sector die zich in een consolidatiefase bevindt. Doordat we twee dynamische bedrijven combineren die dezelfde strategische langetermijnvisie hebben, beschikken wij over een groter en innovatiever portfolio van producten en diensten om ziekten te voorkomen en de gezondheid en productiviteit van dieren over de hele wereld te verbeteren. Wij willen actief helpen de diergezondheidsindustrie vorm te geven door onze krachten te bundelen; één bedrijf met de kracht van twee,” aldus Joachim Hasenmaier, Head of Animal Health Boehringer Ingelheim en lid van de Raad van Bestuur.

Volgens de laatste prognoses (1) zal tussen nu en 2030 de diergezondheidsmarkt  verdubbelen naar 53 miljard euro. De basis voor deze groei ligt in drie belangrijke trends: de wereldwijde toenemende vraag naar vlees in samenhang met veranderende demografische factoren, de groeiende vraag en diversificatie van de huisdierenmarkt en toenemende gezondheidsbedreigingen door de verspreiding van infectieziekten door dieren, zoals vogelgriep, mond-en-klauwzeer, enzovoorts.

De nieuwe Animal Health divisie van Boehringer Ingelheim is nu het op één na grootste bedrijf in de internationale diergezondheidssector en is wereldwijd de belangrijkste leverancier van antiparisitaire middelen en vaccins voor landbouw- en gezelschapsdieren. Het gefuseerde bedrijf is de wereldleider in de categorieën gezondheid van huisdieren, varkens, paarden en veterinaire volksgezondheid, met een sterke positie op het gebied van pluimvee en herkauwers.

“Wij zien voor ons bedrijf mooie kansen om in te in spelen op de trend en behoefte om ziektes te voorkomen en het managen van diergezondheid wereldwijd,” voegt Hasenmaier hieraan toe. “We willen dit bereiken door te zorgen dat de integratie van onze bedrijven soepel verloopt; door onze leidende positie op het gebied van vaccinaties en programma's voor parasietenbestrijding uit te breiden en ons te richten op een goede aanpak voor de zorg voor gezelschapsdieren. We hebben de ambitie nieuwe producten en oplossingen te ontwikkelen waarmee we tegemoet komen aan tot nu toe onbeantwoorde behoeften van klanten. Dit gaat samen met een - binnen de sector - toonaangevende R&D-investering tot wel 10% van de Animal Health omzet.”

Uiteindelijk zal de gecombineerde Animal Health divisie meer dan 25 procent van de totale inkomsten van Boehringer Ingelheim vertegenwoordigen en daarmee werk bieden aan meer dan 10.000 medewerkers. Boehringer Ingelheim verwacht dat de netto-omzet van de diergezondheidsafdeling dankzij de integratie van Merial in 2017 zal verdubbelen vergeleken met het vorige jaar.

Over Boehringer Ingelheim Animal Health
Als het op één na grootste diergeneesmiddelenbedrijf ter wereld streeft Boehringer Ingelheim ernaar de sector nog beter in staat te stellen om de diergezondheid te verbeteren. De Animal Health divisie van het bedrijf telt wereldwijd meer dan 10.000 medewerkers en de producten van Boehringer Ingelheim  Animal Health zijn verkrijgbaar in meer dan 150 markten. Het bedrijf heeft vestigingen in 99 landen over de hele wereld. Voor meer informatie over Boehringer Ingelheim Animal Health, klik hier.

Boehringer Ingelheim
Innovatieve geneesmiddelen voor mensen en dieren, dat is waar het onderzoeksgerichte farmaceutische bedrijf Boehringer Ingelheim zich al meer dan 130 jaar voor inzet. Boehringer Ingelheim is een van de twintig grootste bedrijven in de farmaceutische industrie en is tot op de dag van vandaag een familiebedrijf. Elke dag dragen ongeveer 50.000 medewerkers bij aan het bedrijf door middel van innovatie in de drie bedrijfsonderdelen: geneesmiddelen voor menselijk gebruik, diergezondheid en contractproductie van biogeneesmiddelen. In 2016 behaalde Boehringer Ingelheim een netto-omzet van rond de 15,9 miljard euro. Met meer dan drie miljard euro komen de uitgaven voor R&D overeen met 19,6 procent van de netto-omzet.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid is voor Boehringer Ingelheim vanzelfsprekend. Daarom is het bedrijf betrokken bij maatschappelijke projecten zoals het initiatief ‘Making More Health’. Tevens stimuleert Boehringer Ingelheim actief diversiteit onder zijn personeel en profiteert het van de uiteenlopende ervaringen en vaardigheden van zijn medewerkers. Daarnaast ligt de focus op bescherming van het milieu en duurzaamheid bij alles wat het bedrijf doet.