Boehringer Ingelheim lanceert RenuTend™: een nieuwe stamceltherapie ter verbetering van de genezing van pees- en tussenpeesblessures bij paarden

• Een enkele dosis verbetert de parallelle uitlijning van vezels en vermindert de vorming van littekenweefsel
  • Gerichte werking verbetert kwaliteit van genezing van pees- en tussenpeesblessures bij paarden

hidden block

Amsterdam, Nederland, 2 juni 2022 – Het vergt jaren van gedisciplineerd trainen en een vertrouwensrelatie tussen paard en ruiter voordat ze hun volledige potentieel als team bereiken. Daarom kan een pees- of ligamentblessure desastreus zijn voor paardeneigenaren, ruiters en trainers. Voor sportpaarden kan de diagnose vele maanden behandeling en revalidatie betekenen, met een onbekende uitkomst en mogelijk een lange termijnimpact op hun prestatievermogen.

Boehringer Ingelheim heeft nu in Europa goedkeuring verworven voor RenuTend, het eerste goedgekeurde product ter verbetering van de genezing van pees- en tussenpeesblessures bij paarden. RenuTend wordt toegediend via een intralesionale injectie en vormt een aanvulling op Boehringer Ingelheims andere paardenstamcelproduct Arti-Cell® FORTE, dat wordt gebruikt voor de behandeling van milde tot matige recidiverende kreupelheid als gevolg van niet-septische gewrichtsontsteking bij paarden.

“We vinden het fantastisch dat we RenuTend nu kunnen toevoegen aan ons assortiment van stamcelproducten voor paarden, zodat paardenartsen een nieuwe therapeutische optie hebben voor de behandeling van pees- en tussenpeesblessures. Dit product laat zien dat ons bedrijf serieus werk maakt van innovatie ter verbetering van de levens van paarden en de mensen die van ze houden”, aldus Liz Barrett, Head of Global Strategic Marketing, Equine bij Boehringer Ingelheim. “Dankzij RenuTend hoeft een peesblessure de dromen van veel ruiters, eigenaren en trainers niet meer te verwoesten. Hun paard krijgt nu optimale mogelijkheden om weer te kunnen functioneren als voorheen met minder kans op nieuw letsel.1”

Pees- en ligamentblessures genezen vaak langzaam. En omdat littekenweefsel minder elastisch is dan gezond weefsel zien we dat er soms tot 80 procent van de gevallen nieuw letsel kan optreden.2 Voor veel paarden kan dit het einde van hun loopbaan betekenen. RenuTend is een gerichte stamcelbehandeling met bewezen werkzaamheid en herhaalbare resultaten. Het verbetert de kwaliteit van peesgenezing door parallelle uitlijning van het juiste type vezels te bevorderen, en het vermindert de vorming van littekenweefsel.

RenuTend is binnenkort beschikbaar in Nederland.

Referenties

1. Geregistreerde gegevens

2. Dowling BA, Dart AJ, Hodgson DR, Smith RK. Superficial digital flexor tendonitis in the horse. Equine Vet J. 2000;32:369–378.

Boehringer Ingelheim Animal Health

Boehringer Ingelheim Animal Health zet zich in voor de beste innovatie voor de voorspelling, preventie en behandeling van ziekten bij dieren. Voor dierenartsen, eigenaren van gezelschapsdieren, veehouders en overheden in meer dan 150 landen bieden wij een groot en innovatief portfolio van producten en diensten om de gezondheid en het welzijn van gezelschapsdieren en vee te verbeteren. Als wereldleider in de diergezondheidsindustrie en als onderdeel van het familiebedrijf Boehringer Ingelheim, kijken we vanuit een langetermijnperspectief. Het leven van mens en dier is op diepe en complexe wijze met elkaar verbonden. We weten dat wanneer dieren gezond zijn, mensen ook gezonder zijn. We verbeteren de gezondheid en het welzijn van beide door gebruik te maken van de overlapping tussen onze activiteiten op het vlak van Animal Health en Human Pharma, en door waarde te leveren door innovatie. Ga voor meer informatie naar: https://www.boehringer-ingelheim.nl/animal-health

Boehringer Ingelheim

Boehringer Ingelheim werkt aan baanbrekende therapieën die het leven van mens en dier verbeteren. Als toonaangevend onderzoeksgedreven biofarmaceutisch bedrijf creëert het bedrijf waarde door innovatie op gebieden met een hoge onvervulde medische behoefte. Boehringer Ingelheim, opgericht in 1885 en sindsdien in familiebezit, hanteert een langetermijnperspectief. Ongeveer 52.000 medewerkers bedienen meer dan 130 markten in de drie bedrijfssectoren Human Pharma, Animal Health en Biopharmaceutical Contract Manufacturing. Ga voor meer informatie naar nl

Beoogd publiek:

Dit persbericht is verstuurd vanuit ons kantoor in Amsterdam en is bedoeld om informatie te geven over onze Nederlandse operaties. De informatie die betrekking heeft op de status van goedkeuring en de labels van producten met vergunning kan per land verschillen.

marloes

Telefoon +31 (0)6 3862 85 20